Pagina's

zondag 20 juli 2014

Beroofd

Ga je acht dagen naar Lissabon, verwacht je dan dat je op de vierde dag al op het politie bureau zit? Nee. Maar het gebeurde. Daar zaten we dan, op het politie bureau, twee meiden van zestien en zeventien in een voor hun onbekende stad om aangifte te doen van diefstal. Ja. Diefstal ja.


 Helaas was ik de ongelukkige. Mijn portemonnee en de inhoud foetsie. Legitimatie ook. En dan denk je. Shit. Sorry voor het taalgebruik, maar dit is beste manier om deze situatie te omschrijven. Ik ontdekte het toen ik een geweldige nieuwe broek af wilde rekenen en ik nergens mijn portemonnee kon vinden. Honderd keer heb ik alles uit de tas gehaald om tot de conclusie te komen dat mijn portemonnee er niet meer in zat. Om daarna alles weer in mijn tas te pleuren en vervolgens nog een keer te checken of mijn portemonnee er ècht niet inzat. Maar helaas, geen portemonnee. In een kwartier tijd zijn we alle winkels waar we waren geweest afgegaan en ook hier hadden ze geen portemonnee gevonden. Dus ja, dan heb je nog maar een optie over. Op naar het politiebureau. 
Toch was niet heel vervelend. Aangifte doen in het Engels terwijl het hele politiebureau kon meeluisteren. Oké, het klinkt niet als een pretje, maar om heel eerlijk te zijn, toch was het best gezellig. De agent die ons hielp was een hele aardige man die ons daadwerkelijk serieus nam. Hij heeft alles voor ons uitgezocht en zelfs de ambassade gebeld. Ook heeft hij uitgelegd hoe de namen van Portugezen in elkaar zitten. Je krijgt eerst de moeders naam, dan de vader van de vader van de vaders naam, vervolgens de naam van de kant van je echtgenote en daarna de familie naam van je vader. Ja. Dat was ook onze reactie. En wist je dat je in Portugal vanaf je zestiende officieel legaal en voor de wet mag trouwen? Wat je allemaal niet leert op een politie bureau! Alles is nu gelukkig geregeld. Maandag naar de ambassade en dinsdag weer thuis. En als ze dan vragen wat ik allemaal gezien heb in Lissabon, dan kan ik zeggen. Zo veel, castelo sint gorge, het Jezus beeld, de san fransisco brug, elevator de santa justa en de binnenkant van het politiebureau. Hoewel ik, als ik de politieman mag geloven, niet de enige toerist ben die dat kan zeggen. ..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten